Transit van Rusland naar Kazachstan
Onze transit door Rusland van Georgië naar Kazachstan
In september 2025 reden wij door Rusland tijdens onze rondreis naar Centraal-Azië. In deze blog delen we onze ervaringen en praktische tips voor deze intensieve route. Ben je benieuwd naar hoe je een transit visum kunt aanvragen? Lees dan onze andere blog hierover.
Alle routes leiden naar Kazachstan
Vanuit Georgië is er eigenlijk maar één grensovergang naar Rusland. Je volgt de Military Highway omhoog vanuit Tbilisi, een prachtige route door de bergen. Op de online visumaanvraag moesten wij aangeven dat we via Vladikavkaz en Elista naar Kurmangazy zouden rijden. Er is een snellere route naar de grens die door Dagestan loopt, maar let op: hier zijn meer controles (gele route).
Een deel van de aanbevolen route naar Elista gaat over een militaire weg die verboden is voor toeristen. Hier gaat het vooral om het plaatsje Mozdok die je moet vermijden! Volg je blindelings Google Maps, dan kun je hier terechtkomen en een boete riskeren. Hier is het dus belangrijk om linksom langs Pyatigorsk te rijden (blauwe route).
Op de terugweg van Centraal-Azië naar Europa reizen we opnieuw door Rusland. Dit keer hebben we een transitvisum van 10 dagen in plaats van 3, waardoor we de tijd nemen om meer van het land te zien. Tijdens deze transit bezoeken we de plaatsen Astrakhan, Volgograd en Elista. Ben je benieuwd naar onze ervaring van de tweede keer door Rusland? Lees het in onze andere blog!
Onze complete route door Rusland
Wij reden de kortere route door Dagestan in drie dagen (twee nachten) en legden daarbij zo’n 800 kilometer af.
Na een overnachting bij het Vriendschapsmonument van Georgië en Rusland vertrokken we op 17 september vroeg richting de grensovergang. In de zomermaanden kan het er eindeloos druk zijn, vooral met vrachtwagens. Wij arriveerden rond 08:00 uur en het was rustig, maar de grensovergang zelf kostte ons vrijwel de hele dag. Tessa raakte Sander en Kien (een Duitser waarmee we samen reisden) kwijt. Zonder telefoon besloot ze met een lokale Rus de grens over te gaan als ‘lifter’. Sander en Kien wachtten twee uur voordat ze via “Find My” zagen dat Tessa’s Apple Watch al in Rusland was. Uiteindelijk vonden we elkaar aan het einde van de middag weer. Gedurende vijf uur werd Tessa opgevangen door vriendelijke truckers, die haar eten, drinken en zelfs een dutje in de cabine aangeboden.
Op weg naar onze eerste overnachting in Grozny reden we in het donker toen we werden aangehouden door een agent. Hij beweerde dat we een verkeersbord hadden gemist en eiste een boete van $300. Uiteindelijk konden we het bedrag afdingen tot $150. Het blijft lastig om met dit soort situaties van corruptie om te gaan, zeker omdat je in Rusland liever geen problemen wilt veroorzaken.
Na een overnachting in Grozny (P4N #292477) reden we zes uur door de steppe naar Astrakhan, een stad die we graag uitgebreider hadden bekeken als we meer tijd hadden. We verbleven op de parkeerplaats bij Hotel Azimut (P4N #166334), waar we gebruik konden maken van het toilet bij de receptie. Naast het hotel was het café Gellert, waar de eigenaar ons had uitgenodigd voor eten en gratis bier. Na een gezellige avond keerden we met een fles zelfgemaakt bier terug naar de buscamper.
Op de laatste dag van ons transitvisum reden we naar de grensovergang van Kotyaevka in Kazachstan. Deze grensovergang verliep soepel en nam ongeveer 1,5 uur in beslag, met een kleine paspoortcontrole en een snelle inspectie van de auto. Net over de grens vonden we een hotel waar we konden douchen en parkeren voor de nacht. Het was een fijne stop na een paar intensieve dagen, en we hebben er heerlijk traditioneel gegeten.
De grensovergang naar Rusland, wat kan je verwachten?
De grensovergang van Georgië naar Rusland is behoorlijk groot, mede door het lange stuk niemandsland tussen de bergen. Het begint met een eerste inspectie van je voertuig en paspoort in Georgië. Passagiers moeten een gebouw in, waar een paspoortcontrole plaatsvindt en grote tassen eventueel worden gescand.
Daarna kun je samen met de bestuurder en het voertuig verder door het niemandsland, inclusief een lange tunnel en een rij waar meerdere voertuigen tegelijk doorgelaten worden richting de Russische controle met slagboom. Bij de Russische controle moet een uitgebreid formulier van vier pagina’s over het voertuig en de transit worden ingevuld. Let hierbij goed op: één fout betekent opnieuw beginnen. Wij moesten het formulier zelfs drie keer invullen voordat alles klopte.
Hoewel we hadden gelezen over strenge voertuig inspecties of zelfs een x-ray, viel dit bij ons mee. Dit was vooral een opluchting omdat we een Starlink en drone bij ons hadden, die officieel niet zijn toegestaan in Rusland. We hadden deze veilig weggestopt in een waslade tussen schoon beddengoed en wasmiddel, zodat deze niet opvielen. Voorzichtigheid is hier echt belangrijk: iemand die zijn Starlink op het dak heeft laten liggen, mocht de grens niet over.
Direct nadat je de grens bent overgestoken, kom je aan de rechterkant een parkeerplaats tegen met winkeltjes en cafés, waar veel vrachtwagenchauffeurs zich vermaken tijdens de lange wachttijden. Hier vind je ook een klein kantoor waar je een verzekering voor je auto kunt afsluiten. Dit kostte ons ongeveer 30 euro (ongeveer 2000 roebel) voor 15 dagen, wat de minimale duur is dat je kunt afsluiten.
Praktische tips voor onderweg
Er gaan veel verhalen over navigatie in Rusland: veel reizigers zeggen dat Google Maps niet werkt en Yandex Maps nodig is. Onze ervaring: Google Maps werkt prima, offline kaarten zijn een aanrader, alleen rond grotere steden zoals Vladikavkaz en Astrakhan werkt GPS niet. Yandex Maps kan als backup, maar wij hadden het niet nodig. Voor overnachtingen gebruikten we Park4Night of iOverlander.
Let goed op snelheidslimieten en rijd rustig in de stadjes om boetes te voorkomen. Stop bij alle stoptekens en volg de verkeersborden. Let op flitsers en snelheidsbeperkingen, vooral bij zebrapaden (20 km/u). Inhalen moet voorzichtig en op de juiste plekken gebeuren.
Het meenemen van kleine cadeaus zoals vodka, koffie of lekkernijen uit je eigen land kan handig zijn bij controles. Helaas hadden wij onderweg ook te maken met een aanhouding: Wij kregen een boete van $300, maar konden dit afdingen tot $150. Bij een latere aanhouding door een militair hebben we vodka en Nederlandse thee gegeven. Stroopwafels of andere Nederlandse producten zijn ook handig om mee te nemen (Tip: ze zijn zelfs bij de Spar in Tbilisi verkrijgbaar 😉).
Zorg bovendien dat je voldoende contant geld bij je hebt, in roebels en eventueel ook dollars. Voor onze transit hadden wij ongeveer 500 dollar omgewisseld naar roebels en nog eens 500 dollar als noodreserve. Uiteindelijk hadden we meer dan genoeg aan de roebels, en de dollars waren achter de hand voor noodgevallen. We hadden ook voldoende eten ingeslagen zodat we onderweg alleen hoefden te stoppen om te slapen.
Bereik en esims
Veel verhalen gaan rond over eSIMs in Rusland: sommige providers zouden niet werken en het kopen van een fysieke simkaart als toerist is lastig. Sander had een eSIM van Airalo en Tessa van Yesim, maar na een dag hadden we helemaal geen bereik meer. We hadden dus geen enkele manier om te communiceren met de buitenwereld. Gelukkig konden we na een gezellige avond in de Gellert Bar in Astrakhan hun wifi gebruiken. Zorg daarom dat je Google Maps offline van je gehele route downloadt en voorbereid bent op volledige offline navigatie.
Onze transit door Rusland naar Kazachstan: Onze ervaring
We kijken terug op een prima transit door Rusland. Buiten de boete hebben we geen problemen gehad met de autoriteiten. De locals waren ontzettend vriendelijk, nieuwsgierig en gastvrij naar toeristen. Een paar woordjes Russisch spreken kan zeker geen kwaad, want Engels wordt maar weinig gesproken. De weg zelf naar Kazachstan was vrij saai: veelal lange, rechte stukken door the middle of nowhere. Toch geeft dit goed inzicht in hoe enorm groot Rusland eigenlijk is, terwijl wij maar een klein stukje van het land hebben gezien.
Over de auteurs
Sander & Tessa
Wij zijn broer en zus met reisgenen in ons bloed. Van kinds af aan trekken we de wereld in. Eerst met onze ouders, nu op eigen houtje. We zijn altijd op zoek naar avontuur, en dat delen we graag met jou via onze reisblog!






