Transit door Rusland terug naar Georgië
Onze transit door Rusland van Kazachstan terug naar Georgië
Voor onze terugreis van Kazachstan naar Georgië kregen we dit keer een transitvisum van 10 dagen. Een groot verschil met de 3 dagen die we tijdens de heenweg hadden. Dat langere visum hadden we al twee maanden eerder aangevraagd in Bishkek. Hoe dat ging lees je in onze andere blog.
Met meer tijd op zak besloten we deze keer niet alleen door Rusland heen te rijden, maar ook wat te zien van de regio’s die we onderweg tegenkwamen.
De grensovergang: erg langzaam en interviews
De vorige keer waren we in 1,5 uur Rusland uit, maar dit keer ging het heel anders bij dezelfde grensovergang. ’s Ochtends vroeg reden we samen met Erwin en Nelleke (met wie we al weken samen reisden) richting de grens.
Daar begon het wachten: 4 uur lang voordat we onze paspoorten terugkregen. We kregen allemaal ook een kort interview met een paar standaardvragen:
- Waar we naartoe gingen
- Hoe lang we in Rusland bleven
- Waar we precies zouden overnachten
- Wat we van Rusland vinden en wat we niet leuk vinden
- Hoe we over Putin denken
Daarnaast werden onze telefoons doorzocht. Hier zochten ze vooral op WhatsApp naar de term “Russia” en bekeken ze onze galerij met foto’s. Erwin zit in een groepsapp waar sterke meningen over Rusland en de oorlog worden gedeeld, hier werd expliciet naar gevraagd en wat zijn mening is.
Hoewel alles rustig verliep en het vooral erg traag ging, zorgde dit toch voor een beetje spanning.
Onze terugweg door Rusland
Tijdens onze vorige transit kozen we voor de kortste route. Maar met 10 dagen tijd konden we dit keer ook wat steden meepakken. Astrakhan en Elista stonden al op ons lijstje, maar Erwin en Nelleke stelden ook Volgograd voor.
Onze planning werd Astrakhan > Elista > Volgograd.
We brachten samen uiteindelijk vijf dagen door in Rusland. De afstanden zijn groot en tussen de steden is vaak weinig te zien. Het waren dus pittige ritten, maar wel afwisselender dan de eerste keer.
Over onze ervaringen in deze steden zijn te lezen in een aparte blog.
Onderweg in Rusland: minder spanning dan verwacht
Tijdens onze eerste transit hadden we te maken met een corrupte politieagent, wat ons $150 kostte. Logisch dat dat lichte spanning gaf voor deze terugreis. Maar dit keer waren we beter voorbereid. We bleven op de hoofdwegen en kozen regio’s met minder checkpoints dan bijvoorbeeld Dagestan.
We werden een paar keer gecontroleerd, maar het ging steeds soepel. Eén agent vroeg om sigaretten en koffie en toen hij dat kreeg, hoefde hij opeens niks verder te controleren.
Van Elista naar Vladikavkaz hielden we rekening met het verboden gebied rond Mozdok. Daarom kozen we voor een route via Pyatigorsk.
Praktische tips voor onderweg
Autoverzekering: Voordat je Rusland binnenrijdt kan je eenvoudig een geldige autoverzekering regelen via Auga Baltic. Wij hebben dit simpel en snel geregeld via de mail. Print de documenten uit en neem ze fysiek mee. Bij controles kan namelijk om papieren bewijs gevraagd worden. Hierbij is een digitale versie op je telefoon niet voldoende.
TIP document: Bij het verlaten van het land naar Kazachstan (bij ons was dat Turkmenistan) moet je vragen om een TIP (Temporary Import Permit) voor je voertuig. Zonder dit document kun je Rusland vaak niet in. Het TIP document laat zien dat je voertuig legaal is ingevoerd en wordt opnieuw gecontroleerd bij de Russische grens. Vraag het dus actief, want ze geven het niet altijd automatisch.
Lukoil is je beste vriend onderweg: Langs de hoofdwegen kom je regelmatig Lukoil tankstations tegen. Deze zijn betrouwbaar, hebben goede kwaliteit brandstof en vaak een schone wc. Ook de kleine winkeltjes zijn fijn: koffie, snacks, water – ideaal tijdens lange rijdagen. Zeker met deze lange wegen in afgelegen gebieden is het slim om optijd bij te tanken.
Reizen in de winter: In de wintermaanden zijn veel watertappunten, cafés en kleinere restaurants dicht. Houd daar rekening mee als je met een (bus)camper reist. Wij konden onderweg soms nergens water tappen en kochten daarom in de supermarkt 5-literflessen om onze watertank aan te vullen. Niet ideaal, maar soms is het de enige optie.
Russische steden voorbereiden: De namen van steden worden op verkeersborden bijna altijd in het Cyrillisch geschreven. Zoek daarom vooraf even op hoe jouw routebestemmingen in het Russisch gespeld worden. Schrijf ze op in je notities of op een briefje in de auto. Dit maakt navigeren veel overzichtelijker wanneer Google Maps een andere naam laat zien dan op de borden staat.
Cash meenemen: In Rusland kun je nergens pinnen. Wij wisselden ongeveer 300 dollar naar roebels voor eten, drinken, kleine aankopen en noodsituaties. Daarnaast hielden we wat dollars achter de hand, voor het geval er onverwachte kosten zouden komen. Dit gaf veel rust onderweg.
Hoe voelt Rusland in oorlogstijd?
Het blijft een gek gevoel om door Rusland te rijden terwijl de oorlog met Oekraïne volop bezig is. Vooral omdat de in Rusland nu 80 jaar ‘vrede’ vieren.
In steden en dorpen zie je overal grote banners met lokale ‘helden’ die zijn omgekomen of aan het vechten zijn. Daarnaast zie je mensen en voertuigen met de Z-markering van het leger. Ook kwamen we winkels tegen waar camouflagekleding en geweren worden verkocht. Deze zijn bedoeld voor jagers, maar het voelt anders wanneer je weet dat jagers worden ingezet in het huidige conflict. Dat leerden we ook in het oorlogsmuseum in Volgograd, waar zelfs een volledige sectie gewijd was aan de huidige oorlog in Oekraïne…
Over de auteurs
Sander & Tessa
Wij zijn broer en zus met reisgenen in ons bloed. Van kinds af aan trekken we de wereld in. Eerst met onze ouders, nu op eigen houtje. We zijn altijd op zoek naar avontuur, en dat delen we graag met jou via onze reisblog!





